Archipelag Dobrych Pomysłów

Gra miejska „Archipelag Dobrych Pomysłów” została przeprowadzona podczas VI Pikniku NGO dla Fundacji Orange.

Gra miejska „Archipelag Dobrych Pomysłów” miała na celu w atrakcyjny i przystępny sposób zakotwiczyć w świadomości uczestników VI Pikniku NGO informacje na temat Fundacji Orange, jej programu grantowego Akademia Orange oraz zrealizowanych dzięki niemu projektów. Wydarzenie to odbyło się 17 września 2011 roku w Warszawie.

Gra w warstwie fabularnej była przedstawiona jako Podróż po Archipelagu Dobrych Pomysłów. Stanowisko Fundacji Orange stanowiło fragment stałego lądu, a każda z wysp nazwana została w nawiązaniu do cechy programu, która była w niej prezentowana (np. Wyspa Nowych Technologii, Wyspa Dobrych Metod Nauczania, Wyspa Przyjaźni). Fragmenty morza miały zaś nazwy pochodzące od problemów społecznych, którym przeciwdziałają projekty finansowane przez Fundację Orange (np. Zatoka Wykluczonych).

Na terenie gry ustawione były plansze prezentujące nazwy miejsca (wyspy), hasło, cechę programu oraz krótki opis projektu. Gracze podzieleni byli na zespoły. Zadania, które wykonywali, miały charakter zadań quizowo-zręcznościowych. Nawiązywały one bezpośrednio do jednej z cech programu Akademia Orange lub samej Fundacji, a także jednego z realizowanych projektów, w których ta cecha daje się zauważyć.

I tak uczestnicy gry w jednym z zadań otrzymali okulary robocze w różnym stopniu ograniczające widzenie (pomalowane w środku czarną farbą lub z naklejoną wewnątrz folią ochronną). Jedna osoba z zespołu miała okulary nie powodujące ograniczeń. Członkowie zespołu mieli za zadanie obejrzeć wystawę prac malarskich ustawionych na sztalugach. Osoba z okularami nie ograniczającymi widoczności miała zaś opowiedzieć innym uczestnikom o prezentowanych obrazach w taki sposób, by odpowiedzieli oni na pięć pytań. Zadanie to dotyczyło projektu: „Kulturalny Erudyta” wykorzystującego nowatorskie metody nauczania oraz przyczyniającego się do rozwoju kreatywności i działającego przeciw wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży.

Gracze świetnie bawili się również podczas wykonywania zadania dotyczącego projektu „Małe Miasto – przestrzeń działań twórczych”, mającego na celu budowanie dobrych relacji między lokalnymi społecznościami. Zespół miał tu odwzorować na papierze herb jednego z małych miast (w którym odbyły się projekty Fundacji Orange) za pomocą pantografu Toobeez (każda osoba chwyta za koniec pantografu; wspólnie sterują umieszczonym w środku pisakiem). Herb do narysowania zespół losował spośród kilku dostępnych.

Z kolei w nawiązaniu do projektu „Edukacyjne wyprawy rowerem spotkań” każdy członek zespołu miał za zadanie pokonanie krótkiej trasy na bardzo małym rowerze.

Wyłonienie zwycięzców gry odbyło się po wykonaniu zadań powyżej opisanych i wielu innych. Organizatorzy w trakcie trwania targów na bieżąco podsumowywali wyniki kolejnych graczy/zespołów. W związku z tym w każdej chwili znani byli aktualni liderzy. Zwycięski zespół otrzymał nagrodę główna, zaś wszyscy uszestnicy, którzy ukończy grę otrzymali pamiątkowy gadżet.

„Archipelag Dobrych Pomysłów” spełnił swoje zadanie. Gracze spędzili dobrze czas, a Fundacja Orange zapadła im w głowie jako ta, która realizuje ciekawe i potrzebne projekty.